Software pro plánování tras pomáhá značkám a poskytovatelům doručovacích služeb zlepšit zkušenosti spotřebitelů s multikanálovými službami, a tím splnit cíle, které přesahují počítání kilometrů.
Vzhledem k silnému a nevyhnutelnému vzestupnému trendu nakupování přes internet, který bude podle prognóz pokračovat ještě dlouho v příštím desetiletí, čelí naše města a obce stále větším výzvám, které vyplývají z vyšší poptávky po městské logistice. Výzkum předpokládá, že spotřebitelé výrazně rozšíří své nákupy přes internet i do kategorií, které jsou v současnosti málo rozšířené, jako jsou potraviny a nábytek. Výsledek: Zatímco již dnes je každé osmé vozidlo ve vnitřním městě dodávka nebo nákladní automobil, do roku 2030 vzroste počet doručovacích vozidel ve stovce největších měst světa o 36 % a počet městských doručovacích vozidel na poslední míli se ve stejném období zvýší o 78 %. Mezitím se navzdory elektrifikaci vozového parku zvýší emise o 32 %, přičemž se očekává o 21 % více dopravních zácp a doba dojíždění se tak prodlouží v průměru o 11 minut. Zde lze městské logistice přičíst řadu externalit.
Kromě těchto makro faktorů musí odborníci na dodavatelské řetězce řešit řadu problémů, aby splnili očekávání svých klientů a koncových zákazníků, přičemž prvním z nich je včasné dodání zákazníkovi nebo omezení nedodávek. Podle průzkumu společnosti Ipsos se 25 % zákazníků setkává se zpožděním doručení a 13 % si stěžuje na nepřesné sledování zásilek. Zvýšení přesnosti času doručení a zkrácení dodacích lhůt jsou spolehlivými způsoby, jak dostat zásilku bezpečně do rukou příjemce. Transparentní a úspěšné koncové doručování, které dodržuje slib značky, zvyšuje multikanálový zážitek a podporuje loajalitu zákazníků.
Aby však odborníci naplnili očekávání a zvládli pracovní zátěž, neustále hledají řešení, jak zvýšit rychlost doručování, vyhnout se zácpám a efektivněji využívat vozový park. Nezapomínají přitom ani na ekologické aspekty: překonávání kratších vzdáleností, zavádění ekologických postupů, což je odlišnost, která se neztratí u některých segmentů klientely, jež ráda počká déle, pokud to pomůže zachránit planetu. Při řešení těchto mnohostranných hlavolamů mohou dnes profesionálové sázet na moderní software pro plánování tras, který otevírá další možnosti pro optimalizaci a diferenciaci značky.
Viditelnost vozidel přispívá k posílení postavení řidičů
Software pro plánování tras není pro logistické profesionály žádnou novinkou. Jeho současné, technologicky vyspělé verze nabízejí řadu funkcí, které umožňují úspěšně zajistit všesměrovou přepravu na poslední míli. Podle společnosti Accenture může chytré plánování pomoci snížit celkovou ujetou vzdálenost, a to až o 20 %, přičemž řešení také zlepšuje obsazenost vozidel o 30 %, což následně optimalizuje dropshipment. Mezitím na straně řidiče, vzhledem k tomu, že data jsou průběžně mapována z vozidla a mobilního zařízení řidiče, má provozovatel k dispozici celou řadu informačních zdrojů pro ověření dodržování doporučené trasy, úspěšnosti doručení, pravděpodobnosti zpoždění vozidel, a dokonce i chování řidiče z rychlostního profilu dodávky. Tuto zpětnou vazbu lze využít jako důkazní materiál při vyřizování reklamací nebo stížností zákazníků nebo se poučit z událostí, jako jsou dopravní zácpy nebo uzavírky silnic, aby bylo možné v budoucnu plánovat kratší, efektivnější nebo méně emisní trasy. Mohla by také tvořit základ pro zvyšování povědomí o ekologické jízdě.
Nespornou výhodou moderního softwaru pro plánování tras je však jeho schopnost posílit roli řidičů dodávek tím, že jim usnadní život a zvýší množství a kvalitu služeb, které poskytují při koncovém doručování. Některá řešení pomáhají řidičům naložit jejich dodávku v depu a barevně označit zásilky v pořadí jejich doručení, aby bylo možné bezproblémové předání v místě příjezdu. Jiná budou zahrnovat služby v bílých rukavičkách pro prémiové značkové multikanálové zážitky nebo budou zahrnovat další služby, jako je montáž nábytku. Software pro plánování tras tak může snížit počet hovorů s řidiči až o 60 %, zvýšit hodnotu práce řidičů, zlepšit image značky a v konečném důsledku zvýšit spokojenost a udržitelnost zaměstnanců.
Vzhledem k tomu, že doručování je dnes nedílnou součástí cesty spotřebitele za značkou, přestože je mimo přímou kontrolu prodejce, musí poskytovatelé městské logistiky věnovat čas a zdroje tomu, aby svůj software pro plánování tras navrhli jako rozšíření požadovaného zážitku ze značky. Ať už se jedná o upřednostnění mimořádné transparentnosti a sledování vozidel, zaručení doručení do druhého dne nebo nabídku ekologicky příznivého doručování na úkor rychlosti, lze software upravit a vyladit tak, aby odrážel hodnoty klienta z řad maloobchodníků. Stanovení kritérií úspěchu, která jsou pro klienta nejdůležitější, je klíčem k zavedení logistické a doručovací služby, která mu dokonale vyhovuje.
Ekologická, datově řízená, multikanálová budoucnost
Co bude následovat v zelené cestovní mapě softwaru pro plánování tras? Vzhledem k probíhajícím odhadům týkajícím se snížení emisí uhlíku až o 25 % povede využití tohoto řešení k tomu, že rostoucí ekologické povědomí spotřebitelů způsobí, že provozovatelé budou zdůrazňovat “zelené” sloty pro doručování. Jednou z možností by mohlo být sdílení rozvozových tras a vozidel mezi prodejci: most, který je v současné době pro mnoho značek v jejich touze po exkluzivitě obtížně překročitelný. Zvýšení hustoty rozvozů mezitím povede k tomu, že se z “poslední míle” stane “poslední metr” a více rozvozů bude probíhat na kole nebo pěšky. To by také mohlo znamenat větší využívání skříněk pro vyzvednutí kvůli pohodlí a bonusu v podobě zaručeného doručení, čímž se dále umožní návratnost. I když reverzní logistiku lze již dnes integrovat do softwaru pro plánování tras. A konečně, v některých geografických oblastech, kde mohou nedostatečně spolehlivé údaje o adresách bránit optimálnímu doručování a úspěšnosti, bude mít lepší geokódování zásadní význam pro potěšení koncového zákazníka a uspokojení koncového zákazníka prostřednictvím multikanálové logistiky.